Blog

50% van de sales professionals zoeken nieuw werk via social media

by Teun Westerdijk in Arbeidsmarkt sales 01/06/2017 0 comments

In iedere branche is het voor werknemers van belang om een aantal opties open te houden. In de sales is dit nog belangrijker, omdat de markt en de behoeftes van bedrijven snel kunnen veranderen. Een verkoper weet dat het onderhouden van contacten via social media van groot belang is. Het onderhouden van een netwerk via social media levert kansen op om de juiste baan te vinden.

LinkedIn

Het grootste online platform om te kijken naar nieuwe banen is natuurlijk LinkedIn. Wanneer optimaal gebruik wordt gemaakt van LinkedInm, word je aantrekkelijker voor recruiters. Een goed LinkedInprofiel moet goed leesbaar zijn en daarbij ook de aandacht trekken van de lezer. Dit kan gedaan worden door het toepassen van keywords in de tekst. Sales recruiters zoeken naar de resultaten die in het verleden zijn behaald. Dit kunnen targets, het aantal klanten en de conversies van leads zijn.
Hieronder zijn een aantal tips gegeven om een LinkedIn account te verbeteren:

Sales groepen

Wanneer een recruiter ziet dat een persoon zeer actief is in verschillende salesgroepen, gaat de recruiter er vanuit dat deze persoon actief is in de salesbranche. Daarnaast is het zo dat wanneer je in een dergelijke groep zit, je automatisch een ‘eerste connectie’ bent. Dit betekent dat er een connectieverzoek verstuurd kan worden om iemand toe te voegen aan je connecties. Dit zorgt ervoor dat je sneller een groot netwerk kan opbouwen.

Wees actief op LinkedIn

Het toetreden tot een salesgroep is niet genoeg om optimaal gebruik te maken van de carrièrekansen op LinkedIn. De beste saleskandidaten reageren naast het lid zijn van een groep dagelijks op berichten en schrijven zelf berichten. Hierdoor wordt het voor een recruiter eenvoudiger om een kandidaat te spotten zodat er contact opgenomen wordt.

Een professionele LinkedIn foto

Het is zeer belangrijk om een goede foto te hebben op LinkedIn. Profielen met een foto worden 7 keer meer bekeken dan profielen die geen foto hebben. Onderzoek heeft uitgewezen dat een goede profielfoto moet voldoen aan de volgende kenmerken:

  • Een vriendelijke lach
  • Draag professionele kleding
  • Zoom in tot schouderniveau
  • Geen zwart-wit foto’s
  • De achtergrond moet geen aandacht trekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.