Blog

Waarom verlaten salesmedewerkers uw bedrijf?

by Teun Westerdijk in Onderzoek en statistieken, Werkgever artikelen 04/07/2017 0 comments

Wanneer een bedrijf goede salesmedewerkers in dienst heeft, is het zeer makkelijk om klanten te behouden en om nieuwe klanten te werven. Goede verkopers verzorgen namelijk een positief beeld (van het bedrijf) bij de klanten. Vaak is het zo dat een salesmedewerker een aantal bedrijven in zijn portfolio heeft. Het vertrouwen tussen klant en verkoper groeit naar mate het contact tussen beide frequenter wordt.

Wanneer een goede medewerker een bedrijf verlaat wordt zijn of haar functie door een ander vervuld, tegelijkertijd verminderd het vertrouwen in het bedrijf omdat de klant opnieuw een vertrouwensband moet opbouwen met de salesmedewerker. Kortom, wanneer één goede salesmedewerker bij uw bedrijf weggaat, kan dit veel impact hebben op uw bedrijf. Het is hierdoor aan te raden dat u er voor zorgt dat goede salesmedewerkers worden behouden. Hieronder zijn de top 5 redenen geven waarom een saleswedewerker een bedrijf verlaat.

Lage vergoeding

Wanneer een salesmedewerker goed presteert, verwacht deze ook een vergoeding die zijn/haar prestaties weerspiegeld. Vaak worden prestaties niet goed genoeg beloond en gaan salesmedewerkers kijken naar banen waar ze wel een juiste vergoeding krijgen. Wanneer geen bonussen, promoties of een verhoging van het basissalaris wordt geboden, zijn de medewerkers geneigd hun heil ergens anders te zoeken.

Het verlagen van bonussen wanneer grote deals worden geclosed

Wanneer salesmedewerkers goed hun best doen, dan worden steeds grotere deals gesloten. Deze deals leveren meer op voor het bedrijf. Wanneer steeds meer sales grotere deals sluiten dan gaat de gemiddelde grote van een gesloten deal omhoog. Veel bedrijven zijn dan geneigd om de bonussen die gegeven worden te verminderen omdat de standaard is verhoogd. Dit is af te raden omdat salesmedewerkers dan het gevoel krijgen dat ze gestraft worden voor hun goede prestaties.

Administratie

Veel sales gaan het vak in om contact te hebben met klanten zodat ze meer kunnen verkopen voor het bedrijf. Het is onderzocht dat salesmedewerkers 41% van hun tijd bezig zijn met administratie. Hierdoor blijft maar 59% over om het vak uit te oefenen waarvoor ze hebben gesolliciteerd. Goede salesmedewerkers willen verkopen en geen tijd besteden aan administratie.

Onrealistische targets

Veel bedrijven willen salesmedewerkers motiveren om goed te presteren. Wanneer de targets te hoog zijn dan raken de verkoper gestressed en gefrustreerd en gaan op zoek naar betere werkgevers, die realistische targets biedt. Targets dienen doorgaans te worden verdeeld in acceptabele targets (deze zijn nooit confronterend en ‘redelijk’ makkelijk te behalen) en ambitieuze targets (deze zijn net niet realistisch en zijn gemaakt om het kaf van het koren te scheiden).

Te weinig mogelijkheden om te leren

De beste salesmedewerkers willen zich altijd verbeteren. Managers moeten ervoor zorgen dat de medewerk genoeg feedback en coaching krijgt zodat ze beter kunnen worden. Wanneer managers dit niet doen, kan het zijn dat salesmedewerkers gaan kijken naar andere manieren om zich te ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.